top of page
Foto van schrijverRonald van Aggelen

Twee monden en één oor: 4 tips om veelpraters te laten luisteren

Het zal er eigenaardig uitzien, twee monden en één oor. Toch is dit iets wat we dagelijks tegenkomen: veelpraters die slecht luisteren. We komen ze tegen op verjaardagen en feestjes, maar ook op de werkvloer. Met name voor mensen met twee oren en maar één mond is dit lastig. Hoe ga je hiermee om en hoe kan je het vele praten beïnvloeden?

 

Laatst zaten mijn vrouw en ik in de trein tegenover een moeder en een dochter. Op een sociaal vriendelijke wijze vroegen we waar ze vandaan kwamen. De moeder ging gelijk los. Het was letterlijk de situatie van het gezegde: “Je gooit er voor een kwartje in en ze lult voor een knaak”. Gedurende twee uur hebben de dochter noch wij iets in kunnen brengen.

Bevind jij je wel eens in een soortgelijke situatie? Misschien niet in deze intensiteit. Het kan subtieler zijn, maar de belangrijkste focus van de persoon die het woord neemt ligt op verbaal zijn.

 

INVOLVE ME!

In het DISC-model, gebaseerd op de theorie van Carl Jung, waarin mensen kunnen worden geïdentificeerd met hun voorkeursgedrag, krijgt iemand met een hoge energie op communicatie de kleur geel als identiteit. Ook wel een hoge i genoemd (de letter “i” in DISC staat voor invloed). De communicatiedynamiek van mensen met een hoge i gaat altijd over “involve me” (betrek me erbij). Zodra je hoge i’s betrekt vervul je hun wens en gebeurt het volgende: de invloed gaat van start en de communicatie wordt overgenomen. Alsof ze twee monden hebben. Niet in de zin dat er twee verschillende meningen uitkomen, maar vooral op intensiteit en volume. Gericht op zenden.

 

ROEP DE ZENDMAST TOT DE ORDE

Er zijn voor een hoge i vier aanleidingen om te gaan zenden:

1.     Een vraag over informatie

2.     Een uitdaging

3.     Onzekerheid

4.     Stilte

Het is overigens heel prettig om hoge i’s in de buurt te hebben, want ze hebben een overvloed aan ideeën, ze zijn creatief, creëren gezelligheid en ze brengen humor aan tafel. Echter, soms is het nodig om even bij ze op de rem te trappen en de zendmast tot de orde te roepen, omdat anders anderen niet aan het woord komen.

 

4 PRAKTISCHE TIPS OM HET ZENDEN TE BEPERKEN

Tip 1: Breng een limiet aan bij een vraag

Als je weet dat je met een hoge i te maken hebt kan je vooraf het antwoord al begrenzen door in je vraagstelling een limiet aan te brengen, zoals: Geef me twee punten, vier alternatieven of één perspectief. Daar kan je vervolgens weer op terugvallen: “Dank je wel, dat zijn de twee punten waar ik om vroeg.”

 

Tip 2: Vraag om een korte samenvatting

Bij een uitdaging zet iemand met gele energie direct de overtuigingsmodus aan, want hij of zij heeft 100 ideeën over hoe het moet. Met als gevolg nog meer power, nog meer argumenten en een extra focus op volume. De beste interventie hier is de vraag om het kort samen te vatten (vraag bijvoorbeeld om de beste optie van alle reeds genoemde ideeën). Dan wordt iemand gedwongen om uit de zend modus te komen en na te denken voordat het lulijzer helemáál niet meer te stoppen is. En het geeft jou de kans om te reageren of om een discussie voor te zijn.

 

Tip 3: Druk de emotieknop in

Bij onzekerheid gaat de hoge i door met praten. Vooral om niet in de situatie van kwetsbaarheid terecht te komen. De beste interventie hier is de emotieknop: Reageer op een gegeven moment met een emotionele stelling, bijvoorbeeld over de eigen kwetsbaarheid: “Ik hoor wat je zegt, maar ik heb het gevoel dat je aan al mijn emoties voorbijgaat.” Een licht disruptieve actie die via emotie de focus terugbrengt naar de kern van het gesprek.

 

Tip 4: Zorg dat een stilte kan en mag vallen

De beschreven gele communicatiestijl gaat vaak gepaard met de angst voor stilte. De hoge i voelt zich súper ongemakkelijk bij stiltes in een gesprek. Een simpel verzoek van jou of je even na mag denken, en of je daar even tijd voor mag nemen, heeft meestal direct effect.

 

Eigenlijk komen al deze tips neer op het activeren van het oor. Probeer dus in situaties waarin je overspoeld wordt door één of meer veelpraters de oren te activeren. Want als je luistert kan je niet praten (en andersom). Wil je hier mee over weten, blijf ons dan volgen. De komende maanden besteden we meer aandacht aan voorkeursgedrag en hoe je dit kunt beïnvloeden.

 

 

157 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

コメント


bottom of page