top of page
  • Foto van schrijverRonald van Aggelen

Gebruik confabuleren om te motiveren in 3 simpele stappen

Laat ik eerst beginnen met uitleggen wat confabuleren is voor diegenen die er nog niet bekend mee zijn. Confabuleren is een achteraf verzonnen of gefantaseerd verhaal dat een keuze of gedrag onderbouwt. De kracht van confabuleren zit hem in het feit dat de verteller van het verhaal ervan overtuigd is dat zijn verhaal waar is. Een prachtige tool om in te zetten als je mensen wilt motiveren. In dit blog leg ik uit hoe je dit heel makkelijk kunt toepassen.


EXPERIMENT

In de Masterclass Mindhacking, waarin we de beïnvloedingstechnieken uit mijn gelijknamige boek presenteren, demonstreren we hoe confabuleren werkt aan de hand van een experiment: We laten vier foto’s zien in één overzicht. Totaal verschillende plaatjes: een wild dier, een gezellige groep mensen, een robuuste metaalconstructie en een keurig opgerold touw. Zodra de plaatjes worden getoond vragen we deelnemers te kiezen voor één van de foto's; de foto die hen direct het meest aanspreekt. Vervolgens verdelen we de groep in vieren. Elke foto krijgt een eigen groep.


Aansluitend, in een gesprek dat we plenair voeren, vragen we individuen toe te lichten waarom ze de keuze voor die ene foto hebben gemaakt. En dan gebeurt het: Fantastische verhalen ontstaan die de keuze voor het plaatje onderbouwen. Altijd leuk, want we weten natuurlijk dat ze het ter plekke verzinnen. 😊


Als laatste vragen we of er nog iemand wil ruilen van groep, omdat een ander plaatje ze toch meer aanspreek. Er is er altijd wel eentje die wisselt. Natuurlijk krijgt diegene ook de vraag: waarom toch deze foto en niet de andere? De rest blijft bij zijn standpunt en is nóg meer overtuigd van zijn keuze.


WETENSCHAPPELIJKE FEITJES

Vanuit eerder hersenonderzoek weten we dat een keuzeproces al actief is in ons brein vóórdat we bewust zijn van de keuze. De keuze is dus al gemaakt lang voordat wij ‘het waarom’ erachter rationaliseren. Pas daarna gaan we aan de haal met onze redenering in een fantastisch proces van associatief denken en het ophalen van herinneringen.


GELOOFWAARDIGHEID

We maken er (voor onszelf) een logisch verhaal van. Achteraf en onbewust. Het maakt ons sterk en we voelen ons geloofwaardig. Het is onze ‘eigen’ waarheid. Een groot verschil met liegen, want daar zijn we ons wel degelijk bewust van het feit dat we een antwoord verzinnen en daar voelen we ons over het algemeen niet heel goed bij (uitzonderingen daargelaten uiteraard).


VAN CONFABULEREN NAAR MOTIVEREN

We kunnen gebruik maken van confabuleren, omdat mensen die zichzelf openlijk verantwoorden nóg sterker overtuigd raken van hun keuze. Zo kan je mensen vragen naar hun opvattingen om daarmee hun eigen overtuiging te versterken. Dat sluit aan bij het principe van eigenaarschap: Laat mensen zélf keuzes maken, dan zijn ze verbonden aan het vervolg: hun keuze, hun verantwoordelijkheid.

We kunnen gebruik maken van confabuleren, omdat mensen die zichzelf openlijk verantwoorden nóg sterker overtuigd raken van hun keuze.

MOTIVEREN IN 3 STAPPEN

Er zijn dus drie stappen om mensen te betrekken en te verbinden, zoals ook toegepast in het experiment:

1. Laat mensen zelf keuzes maken (eigenaarschap)

2. Vraag om een toelichting voor de keuze (confabuleren)

3. Confronteer ze met de vrijheid om alsnog een andere keuze te maken (sociaal commitment)


Als je dit goed weet toe te passen, wordt confabuleren een onderdeel van jouw proces om mensen te motiveren om een bijdrage te leveren aan een ontwikkeling. Voor wie er één of meerdere tieners thuis heeft zitten: probeer het daar eerst eens op uit en laat me weten of het werkt. Lukt het niet? Ik kom je helpen. Dat beloof ik je bij deze.

15 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page