top of page

Vier tips voor gedragsverandering in jouw organisatie

  • Foto van schrijver: Ronald van Aggelen
    Ronald van Aggelen
  • 18 sep 2023
  • 3 minuten om te lezen

Van anders denken naar anders doen

Patronen, mechanismen, automatismen. Je hoort erover, je leest erover en we vertellen je waarschijnlijk niks nieuws als we zeggen dat we telkens in een standaard vervallen die we zelf hebben gecreëerd. Heel fijn en vooral makkelijk, omdat we dan niet steeds het wiel opnieuw uit hoeven te vinden. Maar helpt dit gedrag ons?


Weet wat je belemmert

Het is evolutionair gezien altijd handig geweest om door te borduren op ervaringen. Dan houd je tenminste tijd over voor andere dingen, zoals bijvoorbeeld overleven! Daarbij komt, dat wij als mens ook heel gevoelig zijn voor succes en beloning. Daar gaan we gewoon lekker op. Het geeft ons namelijk een kick met de daaraan verbonden effecten in onze hersenen. Stofjes die vrij komen en ons een héérlijk gevoel geven. Echter, door die beloning zijn we geneigd om te herhalen wat ons eerder in die staat heeft gebracht. We weten hoe we succes hebben geboekt en dus herhalen we dat. En dat doen we liever dan dat we iets nieuws proberen.


Wees je bewust

Het vervelende is dat we vaak niet eens door hebben dat we in een bepaalde wijze van denken en werken zitten. We beoordelen situaties en mensen vaak vanuit een onbewust perspectief. We zijn opgevoed met normen en waarden. We hebben een “normaal” om ons heen georganiseerd en van daaruit kijken we naar de wereld. Vaak onbewust van de vooroordelen die dat met zich meebrengt.

Die dunne jongen vol met tatoeages en piercings of die dikke grijze man in pak. We vinden er van alles van en handelen daarnaar. Onbewust, maar ook vaak genoeg vanuit de ratio. Tenminste de ratio die voor ons logisch is.


Laat los!

In ons werk bij Braintality komen we maar al te vaak in aanraking met mensen die willen veranderen, innoveren of groeien. Zowel persoonlijk als vanuit organisatie perspectief. Ze zijn gedreven en hebben een toekomstvisie. Hierbij lopen we altijd tegen hetzelfde dilemma aan. Innovaties en groei vragen namelijk om de huidige wijzen van denken en werken los te laten, maar wat blijkt? Daar zijn we niet zo goed in.


Maak ruimte voor verandering

We kunnen veel leren van de psychotherapeutische successen in gedragsverandering: Door een ander patroon van denken te introduceren kunnen we ook ons gedrag veranderen. De cognitieve gedragstherapie gebruikt daarvoor een simpel, maar o zo effectief schema: De cirkel van gedachten, gevoelens en gedrag. Uit wetenschappelijk onderzoek is gebleken dat in de psychologie men steeds beter ziet dat ‘anders leren denken’ en ‘anders leren doen’ uitstekend met elkaar kunnen worden gecombineerd in één en dezelfde activiteit.



ree


Gedragsverandering is een pittige klus

Voor veel innovators en leiders, die een verandering teweeg willen brengen, is het veranderen van gedrag de grootste uitdaging. Daarvoor moeten mensen uit hun systeem of patroon komen. Om dit te bereiken hanteren wij vier verschillende manieren.


Onze 4 tips

1. Stel een scherp en duidelijk verhaal vast over ambities en doelen. Dit leidt namelijk tot legitimering en geeft antwoord op de vraag: Waarom is ander gedrag noodzakelijk?

2. Verander de omgeving dan verandert het gedrag mee. De impulsen vanuit de omgeving stimuleren namelijk het gedrag.

3. Maak mensen eigenaar van de verandering door ze zelf keuzes te laten maken.

Als eigenaar van de verandering voel je je betrokken en verantwoordelijk voor het eindresultaat.

4. Gebruik taal en communicatie principes om gedachten om te zetten naar actie.

Gedachten zijn de trigger voor emoties en gedrag, taal is daarbij een heel sterk instrument.


Deze vier beïnvloedingstechnieken zijn een voorbeeld van de verschillende instrumenten en methodieken die we bij Braintality toepassen om gedrag binnen organisaties te veranderen en leiders te ondersteunen bij het realiseren van hun strategie.

 
 
 

1 opmerking


guest
18 aug

De Neurowetenschappelijke Basis van Gedragsverandering: Wat Organisaties Kunnen Leren van Breinonderzoek

Een uitstekend artikel over gedragsverandering! Wat me opvalt is hoe neurologisch onderzoek de effectiviteit van jullie tips bevestigt. Neurowetenschapper Dr. Antonio Damasio ontdekte bijvoorbeeld dat emotionele besluitvorming primair plaatsvindt in de limbische hersenen, terwijl rationele processen in de prefrontale cortex gebeuren. Dit verklaart waarom logische argumenten alleen vaak falen bij gedragsverandering.

Het Harvard Business Review rapporteerde dat 70% van alle veranderingsinitiatieven mislukt, meestal door gebrek aan emotionele betrokkenheid van medewerkers.

Interessant is ook het concept van "neuroplasticiteit" - onze hersenen kunnen letterlijk nieuwe verbindingen vormen wanneer we nieuwe gewoontes ontwikkelen. Dr. Norman Doidge's onderzoek toont aan dat dit proces gemiddeld 66 dagen duurt, niet de vaak geciteerde 21 dagen.…

Like
bottom of page