top of page
  • Foto van schrijverRonald van Aggelen

Wederkerigheid: Waarom geven altijd leidt tot krijgen

Er was er eens een warenhuis, een grote winkel met meerdere verdiepingen met allerlei soorten artikelen. Van kleding tot keukengerei en van meubels tot speelgoed. De naam van die winkel was Vroom en Dreesman (V&D). De namen van twee families die tientallen jaren lang in verschillende steden in Nederland hun warenhuizen hadden. Tot ze op 31 december 2015 wegens faillissement hun deuren moesten sluiten. Los van mijn eigen herinneringen aan de schoolcampus, de jaarlijkse kerstmarkt in de winkel en het prachtige pand in de binnenstad van Leiden, blijft voor mij hun marketing slogan voor altijd hangen: “Geven en krijgen”. Het Nederlandse gezegde is immers “geven en nemen” en dat staat diametraal tegenover de slogan van V&D.


Wederkerigheid is een onvoorstelbaar krachtig psychologisch fenomeen dat is gebaseerd op balans in de relatie tussen mensen.

Want wij voelen ons rustig en comfortabel als er evenwicht bestaat tussen onszelf en de ander. Geen verplichtingen, geen verschillen, geen hiërarchie en geen afhankelijkheid. En als dat evenwicht er niet is zijn we blijvend en naarstig op zoek om dat evenwicht te herstellen. Het bijzondere is dat we dat heel vaak niet bewust doen. En, zoals ik al vaker heb beschreven, is het bewust gebruik maken van onbewuste processen een supersterke beïnvloedingstechniek.


De intrinsieke behoefte om altijd het evenwicht te herstellen kan worden gebruikt om invloed op anderen uit te oefenen. Het werkt al op subtiel niveau: je schenkt water voor iemand in en die ander gaat op enig moment die geste compenseren met een gift. Of je krijgt een gimmick van een bedrijf en je gaat onbewust op zoek naar wat je voor dat bedrijf kan doen. Overigens werkt dit mechanisme lang niet altijd direct. Het kan soms over langere tijd effect hebben maar het werkt altijd. Bedenk wel dat het essentieel anders is dan een “voor-wat-hoort-wat” aanpak. Dat laatste is zichtbaar en afdwingbaar gemaakt en is een bewuste ervaring.


Bij wederkerigheid is het voor de ander geen bewust proces. Natuurlijk is er bij alle beïnvloedingstechnieken altijd terughoudendheid door de angst voor manipulatie en misbruik. Daarom zie je bij wederkerigheid dat dit het sterkste werkt als je het van nature doet, omdat je houdt van geven. Doe iets voor een ander, geef kennis weg of deel je ervaring. Want dan komt vast en zeker het “krijgen” op je pad. Ik zou zeggen: probeer het deze week eens op de werkvloer, geef en deel en laat me weten welk effect het had (ronald@braintality.nl).

24 weergaven0 opmerkingen

Comments


bottom of page